PO 10–18 | ÚT 8–18 | ČT 8–18 | PÁ Skype

Masarykova 37, 602 00 Brno | 5. patro

tereza@nutriandtherapy.cz

(+420) 739 629 237

Top

Pomoc, chutě!!! – jak chutě (a s nimi spojené přejídání) vznikají

Každý někdy zažíváme pocit, že nás “honí mlsná” nebo máme na něco chuť, přestože to v té chvíli nemá co dělat s fyzickým pocitem hladu. To je úplně normální a ve většině případů je nejlepší úlevou prostě si něco dopřát 😉

Pokud ale

A. Trpíte nadváhou, chcete zhubnout a chutě vám to znemožňují

B. váha není to hlavní, ale chutě se vám do života vkradly natolik, že vás téměř každodenně trápí jak chutě samotné, tak výčitky v případě, že jim podlehnete/přejíte se

C. už jste ze svého vztahu k jídlu tak zmatení, že nepoznáte, kdy se jedná o “chutě” a kdy prostě jen o hlad

D. každý den “začínáte znovu” s nějakým jídelním režimem, zdravou stravou či “dietou” (a cvičením) a každý den ve svých očích znovu “selháváte”

pak chutě ve vašem životě zabírají podezřele moc místa. Jestliže vám to nevyhovuje, vězte, že to nemusí pokračovat. Nadbytečných chutí se dá zbavit, ikdyž je to někdy oříšek. Pro začátek se podívejme na to, kde se berou.

Jelikož téma chutí (většinou zejména nadměrných chutí na sladké), je jedním s témat, na kterém s klienty pracuji velice často, tak v tomto článku zmíním 3 mechanismy, které se na vzniku nadměrných chutí (nemluvím o chuti na “1-3 čtverečky čokolády” ale o těch, které jsou spojené s popsanými body A-D nebo přejídáním) podle mého názoru podílejí.

Jsou to:

1. Fyzická stránka (potřeby těla)

Pokud tělo nedostává to, co potřebuje, je nespokojené a nadměrnými chutěmi to dává najevo.

Moje klientky si často myslí, že si tělo takovýmto způsobem říká o nějaký konkrétní chybějící prvek ve výživě – například o hořčík nebo podobně. V maximální většině případů však tělu chybí:

a) energie – tj. máte nízký celkový energetický (kalorický) příjem během dne (může být až moc nízký i pokud chcete hubnout)

b) cukry – přesněji řečeno polysacharidy (někdy se jim říká složené cukry).

Pokud tělo nedostává (už od rána) dostatek energie a sacharidů v podobě polysacharidů (zdrojem polysacharidů jsou např. vločky, celozrnné a vícezrnné pečivo, přílohy…), prostě si o energii říká skrze chuť.

Bohužel vaše tělo vám obvykle nenahlásí, abyste si dali třeba celozrnný chleba s pomazánkou a zeleninou, ale bude na vás hodně hlasitě křičet, abyste rychle dodali cukr (jednoduchý). Z tohoto pohledu je velmi logické, že většinou sáhnete po sladkosti, která slibuje hromadu rychlého cukru a zároveň většinou hodně tuku, ve kterém tělo spatřuje sytost. Bohužel v četných případech to nekončí u jedné sladkosti, protože rychlý=jednoduchý cukr způsobí velký výkyv krevní glykémie a za chvilku je tady chuť znovu.

Výše popsaný mechanismus je opravdu velice častý. Tělu však může chybět i jiná složka stravy, následkem čehož se dějí chutě. Bývají to:

c) bílkoviny – u nevhodně složeného / chaotického jídelního režimu nebo u striktních vegetariánských a veganských směrů výživy (některým jedincům chybí živočišná složka bílkovin i přesto, že si hlídají dostatečný příjem bílkovin rostlinných; většinou mi to nechtějí věřit)

d) tuky – při zbytečně striktních redukčních režimech.

Pokud si nejste jistí s vyvážeností svého jídelníčku a trápí vás chutě, rozhodně doporučuji konzultovat složení stravy s odborníkem, který se ve výživě dobře vyzná a na kterého se můžete spolehnout (bohužel spousta mých klientek má špatné zkušenosti z výživovými poradci, kteří jim nastavily redukční režim, který ve výsledku ještě prohloubil přejídání a zoufalství). V ideálním případě by předtím, než vám začne něco doporučovat, měl věnovat dostatek času tomu, aby s vámi probral váš současný jídelníček. Já například tomuto rozboru jídelníčku (tomu, jak vypadá než začneme dělat změny) věnuji celou první hodinovou konzultaci s každým klientem.

Pozor:

I. Fyzickou potřebou těla, je také například potřeba dostatku spánku a také odpočinku!!! Pokud není uspokojivě naplněná, chutě se mohou zhoršit anebo takto přímo vzniknout.

II. Jestliže se léčíte z mentální anorexie nebo máte podvýživu, zvýšená chuť na jídlo je přirozený stav (!!!) a znamená potřebu vyššího příjmu energie – následující text o psychické a emocionální stránce v případě tohoto konkrétního článku proto vůbec nemusíte číst; tématu chutí či hladu při léčbě mentální anorexie (neméně důležité téma) se budu ráda věnovat v jiném článku.

2. Psychická / emocionální stránka

Nadměrné chutě a přejídání se často považují za problém kořenící v psychické rovině. Zejména u přejídání takového rozsahu jako při záchvatovitém přejídání nebo mentální bulimii není o tomto jejich původu pochyb. Přejídání jakéhokoliv druhu (ať už menší či větší) – tedy nejen to s diagnózou “záchvatovité” – s psychickou/emocionální rovinou většinou nějak souvisí. Vzpomeňte si například na výraz “zajídat stres”. Zajídat se dá také nuda a další méně či více (ale většinou více) závažné psychické stavy.

Jelikož psychická a emocionální rovina lidského bytí je velmi záhadná a individuální, jen těžko se dá udělat výčet toho, jak zasahuje do našich chutí. S chutěmi (většími než běžným mlsounstvím) se však mohou pojit tyto duševní a emocionální souvislosti:

  • neschopnost udělat si pravidelně čas na svoje jídlo během dne (psychický aspekt – chování, kvůli kterému nejsou naplněné potřeby těla – průběžně doplněná energie – viz bod fyzická stránka); pocit, že tohle si časově prostě nemůžete dovolit; nebo zvyk u jídla pracovat/projíždět internet apod. a tedy nesoustředit se na ně
  • nadměrné nároky na sebe, perfekcionismus, velký tlak na výkon, netrpělivost
  • stres, náročná práce nebo studium, přetížení, moc aktivit
  • nízké sebevědomí, nespokojenost se sebou, nespokojenost s vlastním tělem
  • nespokojenost s něčím v životě (která nemusí být zvědomnělá)
  • málo času na sebe a odpočinek
  • pocit samoty, nenaplňující vztahy
  • nenaplněné potřeby, potlačený talent, potlačená kreativita
  • nepřijetí některých pocitů, zahlcení pocity nebo neschopnost pocity vyjadřovat, pocity viny (nevědomé)
  • pocit neukotvení, chaos nebo nejistota

…ale i další souvislosti včetně psychického materiálu z dětství a vašeho dosavadního i současného života. Někdy jich je celá řada, jsou velmi hluboké a pořádně zamotané, někdy stačí odhalit nějaký konkrétní nefunkční psychologický vzorec a přijde úleva… Ve všech případech to chce mít se sebou trpělivost a při vážnějších dlouhotrvajících potížích většinou i vyhledat pomoc z venku (psychoterapii).

3. Zvyk

Zvyky jsou součástí našeho chování, pracuje se s nimi rovněž v psychoterapii nebo také v koučinku. Jako takový, bych mohla zvyk zařadit do bodu 2. Dávám mu zde však speciální prostor. Zvyk je totiž v tomto případě dost výrazný faktor, který hraje proti vám, pokud se snažíte zbavit chutí a přejídání se…jakoby to nebylo už tak dost těžké, že?

Co může být částečně ulevující, je zjištění, že z celého toho psychicého či emocionálního zamotaného klubka někdy nakonec zůstane prostě jen obyčejný zvyk. A ikdyž to není snadné, zvyk se dá přebudovat..vytvořit ze zlozvyku dobrozvyk 🙂 (zejména pokud mezitím soustavně pracujete na rozmotávání emo-klubka) 😉

Souvislosti a co s tím

Psychickou stránku problémů s chutěmi bych měla ve svém výčtu uvést na prvním místě (ještě před tou fyzickou). Neodpustím si však napsat, že pokud na sobě budete měsíce pracovat po psychické stránce v terapii (například s tématem záchvatovitého přejídání nebo bulimie), ale váš jídelníček bude stále složený špatně, může to váš pokrok velmi brzdit nebo i znemožnit, na což vás váš psychoterapeut nemusí upozornit.

Takže co s tím? Co z celého článku vyplývá je fakt, že nejúčinnějším způsobem, jak se zbavit nadbytečných chutí, je pracovat na všech 3 rovinách (jídelníček, psychika, změna návyků) zároveň. Můžete se také prostě zaměřit na tu, která vám aktuálně připadá nejdůležitější nebo nejdostupnější a také můžete vyhledat příslušnou pomoc…Držím palce a neztrácejte “chuť” do života a naději 🙂

Share
Tereza Bočková

Nutriční terapeutka, poradkyně a autorka tohoto blogu